E-commerce

Is het einde van Facebook adverteren in zicht?

Digitale marketeers worden wederom op de proef gesteld met de herstructurering van Facebook. Met de aankondiging van de Meta Verse zijn er verschillende veranderingen in opkomst.

Digitale marketeers worden wederom op de proef gesteld met de herstructurering van Facebook. Met de aankondiging van de Meta Verse zijn er verschillende veranderingen in opkomst. In 2021 is er al een hoop veranderd aan het grootste social media platform. Het verwijderen van verschillende tracking mogelijkheden en de iOS 14 update van Apple heeft gezorgd voor een hoop onzekerheid in de wereld van het social advertising. In 2022 gaat dat nog een stap verder, met het volledig verdwijnen van de Facebook Pixel hoe wij deze nu kennen.

Gelukkig is de oplossing van deze grote verandering al gevonden. Het verwijderen van de tracking mogelijkheden en het actief retargetten van een customer audience heeft het lastiger gemaakt om succesvol te zijn met een standaard Facebook advertentie campagne. Om deze tracking restricties en het verdwijnen van het gemak van de Facebook Pixel te verhelpen, is er in 2021 de Facebook Conversions API uitgebracht. Het grote verschil tussen deze nieuwe API en de ‘’ouderwetse’’ Facebook Pixel, is dat er data wordt verzameld via de eigen website servers van Facebook en niet door de browser. Dit heeft als resultaat dat geblokkeerde data van de browser die door de Facebook Pixel moet worden verzameld, nu alsnog door komt naar de Facebook servers.

Zo heeft DMWS zelf ook een Facebook Conversions API app gelanceerd die webshop eigenaren helpen bij het correct uitzetten van Facebook advertentie campagnes. Voor bedrijven die deels afhankelijk zijn van hun lead generatie op Facebook, is het aan te raden om zo snel mogelijk van start te gaan met een Conversions API, aangezien de data verzameling op Facebook via de Pixel sterk aan het afnemen is. Met als uiteindelijk doel, een volledige eliminatie van de Facebook Pixel in 2022. Momenteel is het aan te raden om deze API als back up in te zetten voor de Facebook Pixel. Hoe je dat kunt doen, leggen we je uit!

Op dit moment is het mogelijk om de Facebook Conversions API op 3 verschillende manier in te stellen:

1. Doormiddel van een partner integratie

2. In Shopify is het in te stellen via de Facebook instellingen

3. En nu dus ook met de Facebook Conversions API app voor Lightspeed van DMWS!

De Conversions API is een Facebook Business-hulpmiddel waarmee je belangrijke web- en offline gebeurtenissen of acties van klanten direct vanaf je server met de servers van Facebook kunt delen.

Wil je deze eens 30 dagen gratis proberen met nog heel veel andere converterende apps? Dat kan met het Plus+ alles-in-één dashboard voor Lightspeed.

Probeer 30 dagen gratis

Het verwijderen van de Detailed Targeting optie

Naast het verwijderen van de Facebook Pixel, heeft Meta aangekondigd om ook andere specifieke targeting opties te gaan verwijderen uit de Business Suite op 19 januari 2022. Deze targeting opties kunnen volgens Meta worden omschreven als ‘’gevoelig’’ voor de eindgebruiker. Denk aan variabelen zoals: interesse in organisaties, bekende personen die affiniteit hebben met een bepaalde etnische afkomst, politieke voorkeuren, religie of geaardheid. Deze targeting opties zijn niet gerelateerd aan de eindgebruiker zijn of haar fysieke karaktereigenschappen, maar meer op interactie met dit soort content op Facebook. Online marketeers maken zich vooral zorgen over de gevolgen van de effectiviteit van de Facebook advertentie campagnes. Dit soort ‘’gevoelige’’ informatie is voor veel organisaties van belang voor het aanspreken van de juiste groep voor hun dienstverlening. Echter heeft Meta aangegeven dat de targeting mogelijkheden van campagnes worden uitgebreid met andere soort custom audiences. De tips die Meta zelf aan ons meegeeft zijn als volgt:

1. Het gebruik van Engagement Custom Audiences zorgen voor een directe targeting op de doelgroep aan de hand van pagina’s die worden gevolgd of berichten die men mogelijk heeft gezien in de Nieuwsfeed.

2. De Engagement Custom Audiences mogelijkheid kan daarmee worden gebruikt als startpunt voor het creëren van Lookalike Audiences. Dit gaat zorgen voor het makkelijk uitbreiden van het bereik door data te verzamelen van mensen die dezelfde interesses tonen.

3. Website Custom Audiences gaat er voor zorgen dat mensen kunnen worden bereikt met Facebook advertenties die al eerder in contact zijn gekomen met de website van de adverteerder.

4. En tot slot, vooral voor de E-commerce business, kunnen adverteerders de data van hun huidige klanten gebruiken voor targeting via Customer Lists from a custom audience. Uiteraard moet de webshop daar eerst toestemming voor vragen aan haar klantenbestand.

Start in 2022 dus goed aan een advertentiecampagne en houd rekening met de targeting restricties en het verdwijnen van de FacebookPixel. Begin dus nu met het integreren van de Facebook Conversions API. Heb je een Lightspeed webshop en adverteer jij op Facebook? Installeer dan Plus+ 30 dagen gratis en wij zorgen voor de integratie van de Facebook Conversions API. Zo blijf jij het maximale halen uit jouw Facebookadvertentie campagnes!

Bronnen:

https://www.linkedin.com/pulse/facebook-pixel-gone-2022-what-you-need-do-right-now-prepare-avci/
https://blog.minico.com/facebook-pixel-and-analytics-are-going-away/
https://www.lightspeedhq.com/ecommerce/store/apps/facebook-conversions-api/
https://plus.dmws.nl/facebook-conversions-api
https://www.facebook.com/business/news/removing-certain-ad-targeting-options-and-expanding-our-ad-controls