E-commerce

Optimaliseer je webshop Lightspeed checkout!

'Vereenvoudig je check out' Twinkle magazine schreef er recent een artikel over. De check out in je webshop is dé plek waar bezoekers uiteindelijk kopers worden.
Maar waar webshop bezoekers ook nog steeds heel vaak afhaken.😕Idealiter wordt een koopintentie omgezet in een bestelling, maar wat als dit niet gebeurd?

Waarom haken bezoekers af in de checkout? 🧐

Bezoekers kunnen om meerdere redenen afhaken, het is daarom van belang om erachter te komen waarom de bezoekers op een bepaald moment toch besluiten de koop af te breken.

Op basis van een onderzoek van Bayward Institute blijkt dat er verschillende redenen zijn voor een bezoeker om af te haken, te weten: hoge kosten, een account aanmaken of te lange levertijden. Op plek 4 staat een te lang of complex check out proces.

Laten wij met de Perfect Checkout nou met al deze redenen rekening gehouden hebben!

#1. Vraag zo weinig mogelijk informatie

In de Twinkle wordt zelfs aangeraden om Voornaam en achternaam niet meer te splitsen maar gewoon te vragen naar 'naam'. (Deze optie staat op de roadmap en is binnenkort zelf aan te passen in onze Perfect Checkout)

#2. Toon alleen de relevante velden

Toon geen onnodige velden die niet voor iedereen relevant zijn zoals huisnummer toevoeging, 2e adres regel, coupon code etc. Als een bezoekers iets zoekt, vindt hij deze echt wel, en anders zorgt het voor onnodige complexiteit.

#3. Gebruik adresherkenning

Door de integratie met postcode.nl maak je het jouw bezoekers extra makkelijk om een adres in te voeren. Uiteraard is het wel mogelijk om ook handmatig je adres in te voeren, wel zo handig als je postcode per ongeluk niet wordt herkend.

#4. Verberg de factuurgegevens

Bij de meeste bezoekers is het afleveradres hetzelfde als het factuur adres. Verberg deze info daarom, het schept alleen maar verwarring en voorkomt geïrriteerde bezoekers. Let op, je bezoekers zijn nog steeds geen kopers! Het conversiemoment moet nog komen.

#5. Stel het aanmaken van een account uit

Natuurlijk willen we dat zoveel mogelijk mensen een account aanmaken voor je webshop en is dit ook echt van meerwaarde voor bezoekers. Zeker als dit terugkerende klanten worden, maar val ze niet lastig met nog meer vragen en velden zoals het wachtwoord (dat ook nog aan allerlei eisen moet voldoen). Vraag een klant aan het einde van het bestelproces, dus na het conversiemoment om een account aan te maken, dan is de buit al binnen en kunnen ze er rustig voor kiezen toch een account aan te maken.

#5. One step check out of Multi page check out

Een lange tijd werd gedacht dat een one step check out 'je van het' was. Super fijn om alles op 1 pagina direct te zien. Maar vergis je niet.. alle invulvelden direct zichtbaar maken zorgen ook voor stress. Door de jaren heen zijn de one step check outs vereenvoudigd en inmiddels zie je meestal dat een aantal stappen worden verborgen. Dat maakt het rustiger voor het oog en voorkomt onnodige stress bij de bezoeker.

MAAAR, een heel groot nadeel van een one step check out is dat je als webshop eigenaar niet in staat bent om te 'tracken' waar een bezoeker afhaakt. Bij welke stap besluit een bezoeker toch de check-out te verlaten? Is dit na het zien van de verzendkosten? De levertijd die tegenvalt? Of vindt de bezoeker het aantal invulvelden gewoonweg te veel. Misschien werd de klant wel afgeleid door iets anders, of had hij zijn bankpas niet bij de hand. Wie zal het zeggen.. Maar 1 ding is zeker: het is een groot gemis als je niet kunt inspelen op de waardevolle informatie die je kunt halen uit het check-out proces.

Maak van je webshop bezoekers, klanten met de Perfect Checkout

Dat brengt ons bij de Multi page Checkout, je weet wel, een check out waar je verschillende stappen doorloopt en uiteindelijk een mooi overzichtje ziet van je bestelling voordat je op afrekenen klikt.

Vroeger waren deze lang en saai, maar in de Perfect Check out hebben we alle tips & Tricks toegevoegd om de klant ervaring optimaal te maken!

Een smooth en clean design, geen overbodige informatie, zo weinig mogelijk stappen en razend snel🏆

Doordat er verschillende apps zijn gekoppeld aan de Perfect Checkout, heb je automatisch al je data inzichtelijk in het Plus+ Dashboard. Jij weet dus precies waar je webshop bezoeker afhaakt en als deze afhaakt heb je alle tools om van deze bezoekers alsnog een betalende klant te maken.

Voordelen van The Perfect Checkout🤩

✅ Een krachtige checkout module die constant wordt verbeterd op basis van feedback

✅ Pas de layout aan in de stijl van je eigen webshop

✅ Koppel alle Plus+ apps voor optimaal inzicht in klantgedrag

Waar wacht je nog op? Nog geen Perfect Checkout van Plus+ voor jouw Lightspeed webshop? Probeer het 30 dagen gratis en start meteen met het verhogen van je omzet.
Heb je vragen of behoefte aan wat support. In het plus+ dashboard staan we voor je klaar en helpt een van onze Lightspeed webshop specialisten van DMWS je graag verder.

30 dagen proberen

Nog niet overtuigd? Bekijk de verschillen in snelheid met de checkout van Lightspeed

Voor bezoekers die toch graag gebruik willen maken van een One Step Checkout lanceren wij begin 2022 de Perfect CheckOut 2.0. Daarin combineren wij 'the best of both worlds'.